۱۳۸۶ اسفند ۲, پنجشنبه

احضاريک فعال ديگر حقوق زنان به دادسرای امنیت

Radio Rarda:


پروين اردلان، فعال حقوق زنان، روزنامه نگار و برنده امسال جايزه اولاف پالمه به دادياری امنيت دادسرای تهران احضار شد.
پرورين اردلان به سايت تغيير برای برابری گفته است که برگه احضاريه را صبح روز چهارشنبه، اول اسفند ماه دريافت کرده، اما دلیل احضار در برگه احضاريه قيد نشده است.
پروين اردلان روز پنج شنبه در گفت و گو با راديو فردا از علت احضار خود به دادياری امنيت دادسرای تهران اظهار بی اطلاعی کرد.
وی از پايه گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اوليه یک فعالیت اجتماعی با عنوان «کمپین يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز» است که اعضای آن از مردم درخواست می کنند برای تغییر برخی قوانین جمهوری اسلامی برگه ای را امضا کنند.
خانم اردلان به راديو فردا گفت:«از آغاز فعاليت اين کمپين حدود پانزده نفر که دونفر از آنها مرد بودند به دليل جمع آوری امضا بازداشت شده اند و حدود چهل و دو نفر به خاطر فعاليت های ديگر ازجمله برگزاری کارگاه های آموزشی و يا نشست هايی در زمينه خواست های کمپين و حدود پنج نفر توسط پليس امنيت احضار شده اند.»
وی در عين حال افزود:«اين آمار ممکن است دقيق نباشد و بر اساس اطلاعاتی که ما داريم تنظيم شده است.»
پروين اردلان همچنين گفت:«در شهرستان ها هم براساس گزارش هايی که ما داشتيم از جمله اصفهان، شيراز، انزلی، کرمانشاه، رشت و خرم آباد مواردی از احضار و بازجويی وجود داشته است.»
خبر احضار خانم اردلان تنها چند روز پس از آن اعلام شد که جايزه امسال بنياد اولاف پالمه به وی تعلق گرفت.
بنياد اولاف پالمه، روز ۲۵ بهمن ماه، جايزه امسال خود را به خانم اردلان اهدا کرد.
جايزه اولاف پالمه، از سال ۱۹۸۷ تا به امروز با هدف ايجاد تفاهم بين المللی و امنيت مشترک به افراد مختلف اهدا شده است.
اين بنياد يک سال پس از ترور اولاف خواکيم پالمه، نخست وزير پرآوازه سوئد در سال ۱۹۸۶ و به منظور پاس داشت تلاش های بشردوستانه او تاسيس شد.
بنياد اولاف پالمه در بيانيه ای که به مناسبت انتخاب پروين اردلان منتشر کرد، از او به عنوان يکی از چهره های شاخص جنبش زنان ايران نام برده بود.
خانم اردلان يک روز پس از دريافت جايزه به راديو فردا گفته بود چيزی که برای او اهميت دارد، ارجی است که با اهدای اين جايزه، به جنبش زنان در ايران گذاشته شده است.
فشار بر اعضای کارزار يک ميليون امضا
پروین اردلان يکی از بنيانگذاران يک سازمان غير دولتی (ان جی او) به نام مرکز فرهنگی زنان و کارزار يک ميليون امضا است.
هدف اعضای اين کارزار تغيير قوانينی است که باعث شده در ايران زنان در اموری مانند طلاق، شهادت در دادگاه و ارث از حقوق يکسانی با مردان برخوردار نباشند.
فعالانی که داوطلب فعاليت در اين کارزار شده اند در مکان های عمومی از مردم درخواست می کنند که برگه ای را امضا کنند که در آن برخی قوانين اعتراض شده است.
جمهوری اسلامی ايران، طی ۱۰ ماه گذشته ۶ فعال حقوق زنان را در رابطه با اين کارزار دستگير کرده است.
آخرين دستگير شدگان نسيم خسروی و راحله عسکری زاده هستند. خبر دستگيری آنان عصر روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه منتشر شد.
جمع آوری امضا و تبليغ عليه نظام
در همين حال، علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضايیه جمهوری اسلامی روز پنج شنبه گفت:« راحله عسگری زاده و نسیم خسروی به تبلیغ علیه نظام متهم شده اند.» این دو نفر هفته گذشته در پارک دانشجو تهران در حال جمع آوری امضاء د رحمایت از تغییر قوانین تبعض آمیز علیه زنان در ایران بودند که بازداشت شدند.
آقای جمشیدی افزود که بازداشت شدگان با قرار وثیقه مناسب آزاد خواهند شد. با وجود اين، وی اشاره ای به زمان آزادی بازداشت شدگان نکرد.
سخنگوی قوه قضايیه جمهوری اسلامی در توضیح اتهام وارده به این دو نفر گفته است:« ممکن است جمع آوری امضاء به خودی خود جرم نباشد، اما چون سبب تشویش اذهان عمومی می شود، تبلیغ علیه نظام و جرم است.»
محبوبه حسين زاده و ناهيد کشاورز اولين فعالان حقوق زنان بودند که در ۱۳ فروردين ۸۶ هنگام جمع آوری امضا برای کارزار تغيير برای در پارک لاله تهران بازداشت و روانه زندان اوين شدند. اين دو پس از ۱۳ روز بازداشت در ۲۶ فروردين با قرار کفالت آزاد شدند.
مريم حسين خواه و جلوه جواهری ر تاریخ ۱۰ آذر دیگر اعضای کارزار یک میلیون امضا بودند که پاییز گذشته بازداشت و با سپردن وثیقه آزاد شدند.

هیچ نظری موجود نیست: