۱۳۸۶ بهمن ۱۸, پنجشنبه

BBCPersian.com

'دستور اعدام' جوانی که در پانزده سالگی مرتکب قتل شد

بهنام زارع - عکس از سایت stopchildexecutions.com
بهنام زارع - عکس از سایت stopchildexecutions.com
بنابر گزارشها، حکم اعدام جوانی در شیراز که در سن پانزده سالگی مرتکب قتل شده بود، با کسب اجازه از رئیس قوه قضائیه قرار است به اجرا گذاشته شود.

این در حالی است که مقامات قضائی ایرانی بارها تأکید کرده اند که اعدام افرادی که در سنین کمتر از هیجده سال مرتکب قتل شده اند متوقف شده است.

جوانی که قرار است اعدام شود بهنام زارع نام دارد و در 33 ماه گذشته در زندان عادل آباد شیراز زندانی بوده، وکیل او ابراز امیدواری کرده که رضایت خانواده مقتول، موکل وی را از مرگ نجات دهد.

آن گونه که از محمد مصطفائی، وکیل بهنام زارع نقل شده، بهنام در اول اردیبهشت 1384 هنگامی که از محل کار پدرش به منزل می ‌رفته، در طول مسیر با سنگ کبوتری را می ‌زند و به راهش ادامه می ‌دهد، فردی به نام مهرداد که سوار بر موتوسیکلت بوده به سراغ او می رود و می ‌گوید: "چرا کبوتر من را زدی؟"، بدین ترتیب دو طرف با هم درگیر می ‌شوند، مهرداد که به پرتاب سنگ به کبوتر معترض بوده چاقویش را از جیبش در می‌ آورد اما پیش از آنکه موفق شود ضربه ای بزند، بهنام با تبرزینی که همراه داشته او را از پای در می آورد.

به گفته وکیل بهنام زارع، او قصد داشته با تبرزین دست مهرداد را هدف قرار دهد اما تبرزین به گردن او برخورد می ‌کند و باعث مرگ می شود.

به نوشته روزنامه اعتمادملی، بهنام در جلسات بازجویی گفته که مهرداد بارها و بارها او را در مدرسه کتک زده و قصد آزار و اذیت او را داشته، در مدرسه چندین مرتبه بینی او را شکسته بوده و مدام او را تعقیب می ‌کرده و هیچ کجا او را آرام نمی‌ گذاشته است.

این روزنامه به نقل از بهنام زارع نوشته است: "از آنجا که او [مهرداد] سه سال بزرگتر از من بود، مجبور بودم از دستش فرار کنم، توانایی درگیر شدن با او را نداشتم تا اینکه یک روز در حالی که من در زمین بازی حوالی منزل عمویم در حال بازی فوتبال بودم، به زمین بازی آمد و گفت بیا برویم کبوترهایم را نشانت دهم، من هم همراه او رفتم اما او باز هم قصد آزار و اذیتم را داشت، در آنجا با هم درگیر شدیم، مهرداد چاقو داشت و من هم تبرزین کوچکی همراهم بود، این تبرزین را برای کار همراه داشتم، مهرداد اول چاقویش را درآورد و خطی روی بدنم انداخت، شروع به فحاشی کرد و گفت که من توان مبارزه با او را ندارم، من هم از سر عصبانیت تبرزین را درآوردم و می ‌خواستم خطی روی بدنش بیندازم که جاخالی داد و تبرزین به گردنش فرورفت، من از ترس فرار کردم و نزد پدرم رفتم، وقتی به پدرم ماجرا را گفتم او مرا به پلیس تحویل داد".

تلاش خانواده بهنام زارع و مهلتی که از خانواده مقتول می خواهند بیش از یک سال و نیم اجرای حکم اعدام را متوقف کرده بود تا اینکه سرانجام، این حکم اخیراً و در حالی که سن بهنام زارع به هیجده سالگی رسیده برای اجرا به زندان عادل آباد شیراز ابلاغ شده است.

وکیل بهنام زارع می گوید صدور حکم اعدام برای موکل او که در زمان ارتکاب جرم سنش زیر هیجده سال بوده، با کنوانسیون حقوق کودک که ایران از امضاکنندگان آن است مغایرت دارد.

هیچ نظری موجود نیست: