۱۳۸۷ شهریور ۳۰, شنبه

نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران

آرم کمپین
این کمپین اسفند ماه سال گذشته تاسیس شده است
سازمان موسوم به "کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران" با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که اعدام و سرکوبی مخالفان در دوره سه ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد "به شدت" افزایش یافته است.

کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران اسفند ماه سال گذشته خورشیدی تاسیس شد. این گروه هدف خود را "مقابله با نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب دامنگیر فعالان حقوق بشر و جنبش های اجتماعی" در ایران اعلام کرده است.

بیانیه این گروه می گوید که درتیرماه سال ۱۳۸۷، فقط در یک روز، 29نفر اعدام شدند، در حالیکه مقام های مربوط فقط اسامی ۱۰ را اعلام کردند.

"تعداد اعدامها در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد تقریبا ۴ برابر شده و از ۸۶ اعدام در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۳۱۷ مورد در سال ۲۰۰۷ افزایش پیدا یافته است"

این بیانیه در آستانه ورود محمود احمدی نژاد به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شده است.

کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران، می گوید: "از ایران به عنوان تنها کشوری یاد می شود که در سال ۲۰۰۸ میلادی، ۶ نوجوان بزهکار در آن اعدام شده اند و بیش از ۱۳۰ نوجوان دیگر که به اعدام محکوم شده اند در صف انتظار اجرای احکام اعدام هستند."

"سرکوب دگراندیشان نیز به خاطر عقاید مسالمت آمیزشان در سالهای اخیر شدت گرفته است. مدافعان حقوق بشر بطور مداوم تحت آزار و اذیت هستند و بخاطر ثبت و گزارش نقض حقوق بشر زندانی می شوند."

بیانیه این نهاد حقوق بشری می گوید دولت آقای احمدی نژاد متخصصان ایرانی را که با خارج ارتباط دارند هدف قرارداده و آنها را به عامل کشورهای غربی برای به راه انداختن "انقلاب مخملی" در ایران متهم می کند.

" در حال حاضر سه ایرانی که با دانشگاهها و موسسات علمی در امریکا ارتباط داشتند، در بازداشت و تحت بازجویی هستند. آرش و کامیار علایی؛ پزشکان متخصص ایدز که در سطح جهان شناخته شده هستند، در دوم تیرماه ۱۳۸۷ بطور خودسرانه بازداشت شدند."

"مهدی ذاکریان، محقق امور حقوقی، در حالی که برای تدریس در ترم پاییز سال جاری در دانشگاه پنسیلوانیا آماده می شد، بطور خودسرانه توسط نیروهای امنیتی سه هفته قبل بازداشت شد. تاکنون مقامات در مورد وضعیت این متخصصین هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده است."

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر گفت:"بازداشت خودسرانه محققان به روابط فرهنگی و اموزشی ایرانیان با جهان خارج لطمه می زند."

آقای احمدی نژاد روز یکشنبه تهران را برای سخنرانی در سازمان ملل، به مقصد نیویورک ترک خواهد کرد.

این بیانیه از جامعه جهانی خواسته است تا از فرصت حضور رئیس جمهور ایران در سازمان ملل استفاده کرده و نگرانی های خود را از "وضعیت ناگوار نقض حقوق بشر" در ایران ابراز کند.

مقام های ایران ضمن رد گزارش های نقض حقوق بشر در این کشور، ایران را "یکی از آزادترین" کشورهای دنیا" اعلام می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: