۱۳۸۶ شهریور ۱۲, دوشنبه

«در مورد نقض حقوق بشر در کانادا فیلم بساز»


رادیو فردا

مهرنوش سلوکی، کارگردان ایرانی - فرانسوی، در گفت و گویی با سایت خبری فرانسوی «رو ۸۹» گفت که هنوز اجازه خروج از ایران را ندارد و نمی داند اتهامش چیست و نگران امنیت خود است.
مهرنوش سلوکی، تحصیلکرده دانشگاه «کبک» در کانادا، در دسامبر ۲۰۰۶ برای تهیه یک فیلم مستند در مورد اتفاقاتی که پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸ رخ داد، به ایران سفر کرد
مهرنوش سلوکی در ماه فوریه دستگیر شد. وی در ماه مارس از زندان آزاد شد ولی دولت ایران فیلم و گذرنامه وی را توقیف کرد
وی به سایت «رو ۸۹ »می گوید:« در تاریخ ۱۷ فوریه زمانی که تازه مونتاژ فیلم را آغاز کرده بودیم توسط پنج مرد مسلح دستگیر شدم. آنها خود را معرفی نکردند و فقط حکم دستگیری را به من نشان دادند.»
من صدای فریاد زنانی را می شنیدم که در تظاهرات هشت مارس دستگیر شده بودند
مهرنوش سلوکی
خانم سلوکی که به مدت یک ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده، می گوید:« شرایط این بخش زندان اوین واقعا بسیار سخت است. من در سلول خود هیچ چیز حتی یک آینه هم نداشتم. از همه چیز محروم بودم. من صدای فریاد زنانی را می شنیدم که در تظاهرات هشت مارس دستگیر شده بودند»
مهرنوش سلوکی می گوید: «بازجویان هر روز سر یک ساعت معین از من بازجویی می کردند و می پرسیدند که در کانادا مشغول انجام چه کاری بودم و به من می گفتند در مورد نقض حقوق بشر در کانادا فیلم بساز»
وی می افزاید نامه ای به نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه نوشته است. خانم سلوکی می گوید که علت سکوت مقامات ايران را نمی فهمد و می افزاید: «پس چرا مرا هنوز در ايران نگاه داشته اند؟ آيا من قربانی دارا بودن تابعيت فرانسوی و يا اقامت در کانادا و يا سينماگری مستقل بودنم، شده ام؟ سکوت وزارت کشور، اجازه ی هيچ گمانه زنی در اين باره را به من نمی دهد.»
ژان بپتیست ماتی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه حدود دو ماه پیش گفته بود که دولت فرانسه با تهران در تماس است و خانم سلوکی به طور مرتب به سفارت فرانسه می رود
با مداخله سفارت فرانسه در تهران، خانم سلوکی موفق به پس گرفتن گذرنامه فرانسوی خود شده است

هیچ نظری موجود نیست: